druhy proteinů
Sportovní výživa / Strava a jídelníček / Zajímavé

Druhy proteinů a jak vybrat ten správný?

Druhy proteinů, jak vybrat ten nejlepší?
Vyvážený jídelníček se neobejde bez dostatečného příjmu bílkovin. Při aktivním sportování nebo hubnutí potřeba bílkovin stoupá, takže vhodným řešením může být doplněk stravy ve formě proteinového prášku. Na trhu dnes najdeme několik druhů proteinů, jejichž hlavním rozdílem je zdroj bílkoviny.

Druhy proteinů

Proteiny se rozdělují na několik druhů podle toho, z jakého zdroje pochází získávaná bílkovina.

druhy proteinů Syrovátkový protein

Syrovátkový neboli Whey protein je získáván z mléka. Jde o cenově dostupný protein. Při šetrném zpracování má mnoho dalších výhod, jako například zlepšení fungování imunitního systému a bohaté spektrum aminokyselin. Bývá lehce stravitelný a v závislosti na kvalitě a způsobu zpracování i snadno rozpustný. Nejlepší syrovátkový protein se vyrábí z mléka volně se pasoucích krav.

Kasein

Je získáván z mléka a díky pomalému uvolňování se doporučuje pro večerní konzumaci. Zasytí na delší dobu a obsahuje hodně vápníku a glutaminu. Nevýhodou bývá hustá konzistence, poměrně vysoká cena a někteří jedinci mohou mít po užívání kaseinu zažívací problémy.

Hovězí protein

Vyrábí se poměrně složitým procesem hydrolýzy. Mezi hlavní nevýhodu tedy patří vysoká cena, přičemž benefity jsou téměř stejné jako u syrovátkového proteinu. V zásadě jde o hydrolyzovaný kolagen, takže se hodí pro vytrvalostní sportovce a může podpořit regeneraci kloubů. Jde také o alternativu pro lidi trpící alergií na syrovátku, laktózu nebo sóju.

Sójový protein

Získává se extrakcí sójové mouky, přičemž nejde o složitý a drahý proces, což se odráží na přijatelné a poměrně nízké ceně. Mezi výhody patří vysoké množství větvených aminokyselin, argininu a glutaminu. Jde o vhodný protein do bezlepkové diety a pro lidi alergické na laktózu. Nevýhodou je obsah fytoestrogenů, které mohou u mužů vyvolávat vznik gynekomastie, kdy se zvětšují prsní žlázy. V sójovém proteinu nenajdeme plné aminokyselinové spektrum.

Ze srovnání proteinů vychází syrovátkový jako nejvíce univerzální a s velkým množstvím výhod vyvážených jen malými nevýhodami. V závislosti na formě a dávkování je vhodný pro tvrdě trénující i rekreační sportovce a ženy.

A jak si vybrat ten správný protein?

Při výběru proteinu si ujasněte svůj cíl, jestli chcete nabírat, udržovat nebo hubnout. Budete ho užívat každý den, nebo půjde jen o příležitostný doplněk? Také záleží na stravovacích preferencích, jestli jste veganem. Jednotlivé druhy proteinů se mohou lišit i metodou zpracování, což se může odrážet na ceně, která je dalším kritériem. Pro otestování chuti, konzistence a toho, jak se budete po daném proteinu cítit, je lepší vyzkoušet malé vzorky a až potom si pořídit větší balení.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *