Tento článek bude o látce, která se nazývá acetyl L-carnitin (ALCAR). Užívání této látky se ukazuje jako pozitivní ve všech ohledech, a je užitečné nejen u sportovců. Ať už z hlediska spalování tuků, zdraví, sportovního i mentálního výkonu. V tomto článku se tedy dozvíte, jak ALCAR funguje, k čemu se dá využívat a jak ho dávkovat.

Jedná se o aminokyselinu přirozeně se vyskytující v lidském těle. Jejím největším potravinovým zdrojem je červené maso. Nejvíce je užívána sportovci a lidmi, kteří se snaží pracovat na své postavě, ale také těmi, kteří ji užívají pro zlepšení svého mentálního výkonu.

Naše tělo si umí carnitine vytvářet samo z aminokyselin L-methioninu a lysinu. Z kterých si vytvoří L-carnitin a z něj pak následně acetylací ALCAR. K této syntéze tělo potřebuje i vitamin C a sam organismus si následně „předělá do potřebné formy“. (ALCAR vykazuje účinky zejména na mentální výkon, které L-carnitin nemá, proto je vhodnější užívat právě ALCAR než jen L-carnitin.)

 Účinky carnitinu na lidský organismus:

– Hraje důležitou roli při spalování tuku – pokud je vaše hladina inzulinu nízká (o což byste měli usilovat, pokud se snažíte spalovat tuk), vaše mitochondrie se přepnou a začnou využívat tuk jako zdroj energie. Ať už tělesný tuk nebo ten přijatý ze stravy začne tělo přeměňovat na mastné kyseliny, na které se naváže carnitin, díky čemuž se mastné kyseliny dostanou do mitochondrií, které je promění na energii v podobě ATP. Bez carnitinu by tento proces nebyl možný.

– Zlepšuje kognitivní funkce. U lidí s nízkou hladinou carnitinu byl pozorován pokles kognitivních funkcí. Po suplementaci ALCAR, došlo k výraznému zlepšení.

– Zvyšuje hladinu glutathionu. Což je náš nejsilnější tělesný antioxidant, díky jehož správné hladině jsme schopni se bránit proti působení volných radikálů.

– Při užití před tréninkem dochází ke zlepšení síly. A nižší hladině laktátu po tréninku, oproti tréninku bez užití ALCAR.

– I přesto, že ALCAR přímo nezvyšuje hladinu testosteronu, tak zvyšuje množství receptorů testosteronu ve svalech, čímž zvyšuje působení testosteronu. K tomuto efektu došlo po 21 dnech užívání.

– Při podávání 500 mg/kg L-carnitine došlo u myší ke zvýšení hladin noradrenalinu a serotoninu.

– L-carnitine také chrání neurony, před působením beta-amyloidu.

– L-carnitine při spojení s ALA (kyselina alfa-lipová) snižuje hypertenzi.

– Urychluje regeneraci svalů po tréninku a snižuje zánět.

– Zlepšuje inzulinovou senzitivitu. Tento efekt oceníte při snahách o spalování tuku, nabírání svalů i zpomalení stárnutí.

– Snižuje svalovou únavu.

– Snižuje poškození mozku způsobené vlivem konzumace alkoholu.

– ALCAR působí proti zánětlivé angiogenezi, což je proces, díky kterému se zvyšuje přísun živin tumoru, který poté roste. Dále také bylo prokázána nižší hladina carnitinu u pacientů s rakovinou prostaty.

– Také se ukazuje, že ALCAR může sloužit jako podpůrná látka, při léčbě roztroušené sklerózy.

Podle výše uvedeného výčtu efektů užívání  sami můžete vidět, že carnitin působí pozitivním způsobem ve všech možných ohledech, od zlepšení výkonu přes lepší spalování tuku až po léčbu nebo prevenci některých závažných onemocnění. Nicméně furt se jedná pouze o jednu živinu, která je částečkou mnohem větší skládačky, a proto nemůžete čekat, že vás suplementace carnitin spasí. Spíše to berte jako užitečný nástroj, pro zlepšení určitých aspektů, pokud máte správně vyladěnou stravu a chcete pouze její pozitivní efekt na vaše tělo.

Dávkování:

Pro lepší mentální výkon a zlepšení kognitivních funkcí: 1 g ráno na lačno a 1 g odpoledne.
Pro zvýšení výkonosti při tréninku a spalování tuku: 1,5 g 90 min, před tréninkem a 1,5 g po tréninku.
Užívání carnitinu se raději vyhýbejte v případě: těhotenství, snížené funkce štítné žlázy a pokud užíváte léky na ředění krve.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Next Post

Jak dávkovat protein

Pá Kvě 17 , 2019
Protein je bezpochyby jedním z nejoblíbenějších potravinových doplňků všech sportovců navštěvujících posilovny. Jeho užívaní vám pomůže poměrně snadno doplnit potřebné makroživiny do jídelníčku. Jakým způsobem je […]
protein