Správný dech je klíčovým pro lepší sportovní výsledky a může výrazně zlepšit fyzický výkon. Dýcháme automaticky, a proto neklademe dostatečný důraz na techniku dechu. Buňky potřebují k životu dostatek energie, která je zásobována pomocí kyslíku, který se nám díky vdechování vzduchu dostává o plic, vydechujeme zpět oxid uhličitý a také vodu.

Kyslík a sport

Při sportovních výkonech a aktivitách se náš dech zrychluje a dýcháme hluboce z důvodu větší potřeby kyslíku – větší potřeby energie. Sportovci si měří kapacitu plic neboli VO2 MAX, která určuje množství přijatého kyslíku na kg tělesné váhy za jednu minutu. Čím větší kapacitu plic máme, tím lepší máme fyzickou kondici, vytrvalost a o to lepší sportovní výkony můžeme podávat.

Technika dechu

Při vytrvalostních sportech dýcháme hluboce do dutiny břišní, soustředíme se na správnou frekvenci a intenzitu. Při výdechu se snažíme vydechnout celý obsah plic, při nádechu se snažíme dostat do plic co největší množství a tím postupně zvětšujeme kapacitu plic.
Při silových sportech je dech také základním faktorem. Při spouštění zátěže se nadechujeme, při zvedání zátěže vydechujeme. Skvělou pomůckou, jak si zapamatovat správné dýchání u silových sportů, je jednoduché pravidlo: při námaze je výdech.
Díky správnému dýchání lépe zapojujeme a procvičujeme zpevnění středu těla a při cvičení břišních svalů lépe budujeme svalovou hmotu. Dýcháme hluboce o břicha ve stejných frekvencích.

Dýchání do břicha

Jak už bylo zmíněno, správné dýchání je do břicha a ne pouze povrchové dýchání. A jak na to? Zhluboka se nadechněte a vzduch necháme se dostat až do dutiny břišní. Skvělou pomůckou na dýchání do břicha je začít v poloze vleže. Lehneme si na záda a nohy necháme pokrčené. Celé tělo máme v prodloužení, ruce si položíme na břicho a sledujeme, jestli se nám břicho zvedá („nafukuje“). Tuto metodu trénujte několikrát denně až se Vám správné dýchaní zautomatizuje.

Dechem k lepším výkonům – toto pravidlo opravdu platí a každý vrcholový sportovec Vám to potvrdí. Naučte se správně dýchat a zlepšete své fyzické výkony, vytrvalost a rovněž zdraví.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Next Post

Jak si vytvořit domácí posilovnu

Čt Čvc 2 , 2020
Posilovny jsou zavřené, ale to neznamená, že by měla vaše cesta za lepší postavou skončit. Můžete cvičit doma nebo na zahradě. Vytvořte si domácí posilovnu, […]
domaci posilovna