Vitamín A je obecný termín pro skupinu látek rozpustných v tucích, které se nacházejí v potravinách živočišného i rostlinného původu. Mezi jeho nejvýznamnější zdroje patří játra, rybí tuk, tučné ryby (například treska), vejce, sladké brambory, kapusta, zelí a mléčné produkty, především ty plnotučné.

Tento vitamín pozitivně ovlivňuje zdraví tím, že udržuje oxidační stres pod kontrolou, posiluje imunitní systém a chrání před některými chorobami. Vitamín A je taktéž nezbytný pro růst buněk, reprodukci, vývoj plodu, a dokonce i pro zdravý zrak. Konzumace dostatečného množství vitamínu A totiž zabraňuje rozvoji noční slepoty a zároveň může pomoci zpomalit pokles ostrosti zraku související s věkem.

Adekvátní příjem vitamínu A rovněž může snížit riziko některých nádorů, včetně Hodgkinova lymfomu, stejně tak jako rakoviny děložního čípku, plic a močového měchýře. Vztah mezi vitamínem A a rakovinou však dosud není zcela objasněn.

Nedostatek vitamínu A pak naopak může vést až ke slepotě, zvýšenému riziku infekce, komplikacím v těhotenství a kožním problémům.

Chrání kosti a používá se při léčbě akné

I jeho přebytek však není žádoucí, neboť vysoké množství aktivní formy vitamínu A ze živočišných potravin, léků nebo doplňků stravy může být zdraví škodlivé. Předávkování se tímto vitamínem z rostlinných potravin je nepravděpodobné, neboť jeho obsah v nich je z tohoto pohledu zanedbatelný.

Otrava vitamínem A může způsobit poškození jater, poruchy vidění, nevolnost či dokonce smrt. Vysokým dávkám tohoto vitamínu je tedy lepší se vyhnout, pokud vám je nepředepíše lékař.

Konzumace doporučeného množství vitamínu A (800 mikrogramů) naopak může pomoci chránit kosti a snižovat tak riziko zlomenin. Léky na bázi vitamínu A jsou taktéž často používány k léčbě těžkého akné.

Shrnutí

Vitamín A je nezbytný pro mnoho důležitých procesů ve vašem těle. Stará se o udržení zdravého zraku, zajištění normálního fungování vašich orgánů a imunitního systému, během těhotenství i o normální vývoj plodu v děloze.

Příliš málo i příliš mnoho vitamínu A může mít negativní dopad na vaše zdraví. Nejlepším způsobem, jak zajistit jeho správný příjem, je konzumovat potraviny bohaté na vitamín A jako součást vaší běžné stravy.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Next Post

Chcete mít krásné a zdravé vlasy?

Ne Srp 25 , 2019
Kdo by nechtěl mít zdravé vlasy? To určitě víme že se jim říká koruna krásy. Každý není obdařen mít je pevné, husté a lesklé. Když […]
zdravé vlasy